Stone Brewing

San Diego-baserade bryggeriet startades 1996 som ett mikrobryggeri av Greg Koch och Steve Wagner, hembryggare med ett förflutet inom musikindustrin. Allt de hade då var kunskap om hur öl skulle smaka på riktigt och viljan att dela den. Så med dåraktigt passionerat engagemang plus litet monetärt stöd från Gregs far körde de igång i liten skala. Resten är historia och idag är Stone det tionde största oberoende hantverksbryggeriet i USA. Dessutom är man det första amerikanska hantverksbryggeri som dragit igång i egen regi i Europa och 2016 invigdes bryggeriet i Berlin.

Stone Brewings kännetecken är djärva, fulladdade smaker oftast med humle i centrum. Ett recept som i högsta grad visat sig fungera. Att de utnämnts till ”All-time Top Brewery on Planet Earth” av tidningen BeerAdvocate två gånger är bevis gott nog. Anpassning efter publik smak är inte deras grej. De arbetar utifrån tanken att om du gör något du älskar och alltid kan stå för med stolthet gör du helt enkelt ett bättre jobb. De följer inga trender så gillar man inte deras öl är man heller inte deras kund. Något som inte handlar om exkluderande snobbism utan om att dedikerade humlehedonister ska veta vad som väntar och att de är noga med vad de sätter sitt namn på. Hellre litet färre fans som bryr sig än en massa som inte gör det.
Stone Brewings givna prioritet är att förknippas med kompromisslösa unika kvalitetsprodukter och att ligga i innovativ framkant. Men lika viktigt för dem är att sköta sig schysst. Och de är fast beslutna att inte göra avkall på sitt engagemang för miljömässig hållbarhet, affärsmoral, filantropi och den ädla konsten att brygga riktig öl.
Deras behornade signum är, precis som ölen, tydlig och visar attityd. Det händer att figuren misstolkas för någon starkt förknippad med ondska och kan tyckas provocerande. Men, filuren är en Gargoyle som alltid använts på katedraler för att hålla onda andar på avstånd. Visserligen har bryggeriet kallats för ”Cathedral of Beer” men ondskan som ska skrämmas iväg har inte med religion att göra. Det som ska hållas borta är pastörisering, kemiska tillsatser och billiga ingredienser vilka i och för sig kanske kan sägas vara satans påfund.

Produkter

Namn
Typ
Land
Region
Namn: Old Guardian
Typ: Öl - Fat
Land: USA
Region:
Namn: 3 Grainiac
Typ: Öl - Fat
Land: USA
Region:
Namn: 24 Carrot Golden Ale
Typ: Öl - Fat
Land: USA
Region:
Namn: BBA Arrogant Bastard
Typ: Öl - Fat
Land: USA
Region:
Namn: 20th Anniversary
Typ: Öl - Fat
Land: USA
Region:
Namn: Imperial Russian Stout
Typ: Öl - Fat
Land: USA
Region:
Namn: Coffe Milk Stout
Typ: Öl - Fat
Land: USA
Region:
Namn: Cali-Belgique
Typ: Öl - Fat
Land: USA
Region:
Namn: Citrusy Wit
Typ: Öl - Fat
Land: USA
Region:
Namn: Arrogant Wussie
Typ: Öl - Fat
Land: USA
Region:
Namn: Arrogant Bastard
Typ: Öl - Fat
Land: Tyskland
Region:
Namn: Little Bastard
Typ: Öl - Fat
Land: Tyskland
Region:
Namn: Ruination
Typ: Öl - Fat
Land: Tyskland
Region:
Namn: Stone IPA
Typ: Öl - Fat
Land: Tyskland
Region:
Namn: Go To IPA
Typ: Öl - Fat
Land: Tyskland
Region:
Namn: Encore Vertical Epic
Typ: Öl
Land: USA
Region:
Namn: Arrogant Bastard
Typ: Öl
Land: USA
Region:
Namn: Hi-Fi Lo-Fi
Typ: Öl
Land: USA
Region:
Namn: Imperial Mutt Brown
Typ: Öl
Land: USA
Region:
Namn: Xocovesa
Typ: Öl
Land: USA
Region:
Namn: Enjoy After 07.04.16
Typ: Öl
Land: USA
Region:
Namn: Citrusy Wit
Typ: Öl
Land: USA
Region:
Namn: Xocovesa
Typ: Öl
Land: Tyskland
Region:
Namn: Arrogant Bastard
Typ: Öl
Land: Tyskland
Region:
Namn: Little Bastard
Typ: Öl
Land: Tyskland
Region:
Namn: Ruination
Typ: Öl
Land: Tyskland
Region:
Namn: Cali-Belgique
Typ: Öl
Land: Tyskland
Region:
Namn: Stone IPA
Typ: Öl
Land: Tyskland
Region:
Namn: Go To IPA
Typ: Öl
Land: Tyskland
Region: